Sömn – en mirakelmedicin

Sömnbesvär

Sömn – vår viktigaste återhämtning – är hotad!

Ca 9% av alla vuxna har någon form av störning av sömnen som påverkar deras vardag. Det kan handla om att man har svårt att somna eller att man vaknar och har svårt att somna om. Ibland kan man vara trött och seg även efter flera nätters ”god” sömn.

Endast ett litet fåtal människor klarar sig bra med mindre sju timmars sömn per natt – de allra flesta behöver åtta. Räkna med att du behöver minst sju timmar! 

Tyvärr är vår moderna tillvaro inte bra för sömnen: uppmärksamheten är splittrad, tempot högt, dygnsrytmen rubbad, sömnmiljön orolig (och ljus!), och vi är uppkopplade till ögonen blöder…

Jag har behandlat sömnbesvär med KBT i över tio år – jag hjälper dig gärna, men då måste du höra av dig. 

Mer om KBT här

Ta kontakt här

Boka ett samtal direkt här

Det går att sova bättre! 

första steget är att bli medveten om att detta inte håller – jag behöver förändra något! Grundläggande kunskap om sömn och sömnhygien, kombinerat med Radikal Balans är verksamma metoder för att skapa en mer hållbar sömnrytm. I allvarligare fall kompletterar man bäst med KBT

Mer om Radikal Balans här

Mer om KBT här

Ta kontakt här

Boka ett samtal direkt här

Nyckeldelar i sömnbehandlingen:

  • Avslappningsteknik för att kunna släppa spänningar och andas lugnt. Kroppen behöver vara lugn för att du ska kunna somna.
  • Sömnrutiner är en del av behandlingen, liksom en någorlunda god regelbundenhet som gör att kroppen är redo att somna.
  • Hemuppgifter – du får prova nya beteendemönster och notera konsekvenserna, och välja de mest funktionella vanorna för just dig. Träning, kost, anpassningar av sovmiljön, skärmdisciplin… Nu kör vi.
  • Ofta är sömnbesvär kopplade till andra bekymmer – stress, oro, ångest, depression. Ibland kan sömnen vara det man börjar med – ibland kan förändringar av sömnbeteenden bli av först när man behandlat andra bekymmer. 

Ta kontakt här

Boka ett samtal direkt här