Stress och utmattning

Stress – en reaktion från en annan tid.

Stress är den reaktion som uppstår när kraven hotar att överskrida ens förmåga att hantera dem. Från början är stress en nödvändig  överlevnadsreaktion på faror (kamp-flykt) som i sig är helt ofarlig. Problemen uppstår när man får stressen ofta och under lång tid, och inte får utlopp fysiskt på det sätt som vi är skapta för.

Över tid är det relationen mellan återhämtning och den belastning man har i livet (stress) som kan orsaka utmattning, och den kritiska faktorn är ofta att sömnen blir störd – typiskt för utmattning är att man inte upplever sig utsövd och återhämtad även efter en lång natts sömn.

Du kan få hjälp att fortsätta med det mesta du vill göra i tillvaron – men på ett hållbart sätt. 

Ta kontakt här

Boka ett samtal direkt här

Vad kan man göra om man är utmattad eller lider av stress?

Om man lider av stressrelaterade besvär så behöver man förändra balansen mellan påslag (stress) och återhämtning. Ofta vet man ungefär vad som behöver göras, men ”…just nu är det bara en extra tuff period, jag tar tag i det efter den här veckan…” Och så tuffar det på.

De är vanligt att tröttheten och fokustappet går ihop med ångest, depression eller fysiska bekymmer. Det första steget är att bli medveten om att detta inte håller: Du behöver förändra något – nu!

KBT är den mest verksamma metoden för att skapa en mer hållbar livsstil. Även CFT kan vara hjälpsamt. Ofta kan förändringen innebära att man får MER gjort – inte mindre!

Mer om KBT här   Mer om CFT här

Ta kontakt här   Boka ett samtal direkt här

Skyddsfaktorer gör att du kan ta emot påfyllning och minska läckage. 
Påfyllning är det som gör din tillvaro mer hållbar, trevligare, intressantare! 
Läckage är sådant som dränerar dig, stressar dig, hindrar dig. 

Gå inte mot strömmen – gå ur den!

Det är en vanlig tanke att vilja tillbaka: arbetsgivaren vill ha dig tillbaka, du kanske vill tillbaka till när funkade förut… Men, det kanske var det som inte höll? Just de förutsättningar och beteendemönster som du hade innan det spårade ur… kanske var de som gjorde att det spårade ur? Man kan behöva skapa förutsättningar och bygga beteendemönster som ser annorlunda ut.

En stor del av en hållbar väg framåt är ofta att inte kämpa så förtvivlat.

Visste du att…

  • Studier har funnit att de allra flesta får mer gjort innan lunch med paus mitt på förmiddagen, än om de sliter på utan?
  • Forskning kring SLOW-rörelsen har visat många exempel på att grupper behöver färre möten och får mer gjort om de medvetet saktar in och reflekterar istället för att kasta sig över nästa to-do-punkt.
  • Du kanske inte har fullt så höga krav på dig som du tror – kanske du själv är den som ställer högst krav?
  • Du behöver nästan säkert mer sömn än du tror! Andelen av alla vuxna, som inte får negativa konsekvenser av mindre än 6,5 timmars sömn per natt, avrundat till närmaste procent, är NOLL?
  • Studier har visat att man får en lång knuff av välbefinnande om man gör någon en tjänst – längre än den man hjälper?
  • De flesta som inte är hyperstressade själva faktiskt uppskattar att man ber dem om hjälp?
  • Du uppfattas som mer oförberedd om du kommer tio minuter sen men landar mjukt in i mötet, än om du kommer kutande med andan i halsen, fem minuter sen…

Och här kommer ett enkelt tips för din arbetsplats

Avsluta alla möten klockan **:50. På så vis får alla en stund mellan mötet och nästa punkt i kalendern. Säkert svårt att få igenom till en början, men lika säkert skulle det ge en hållbarare möteskultur.

Ibland behövs mer än några tips…

När det verkligen inte fungerar att gå vidare, när man verkligen är helt färdig – då finns hjälp att få i form av KBT eller CFT som båda kan hjälpa en med nya mönstren i tankar och beteenden. 

Om KBT här    Om CFT här    Ta kontakt här    Boka ett samtal direkt här